Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.04.2011 09:36 - Юрий Гагарин - детайли от полета и уникални снимки след него _ Yuri Gagarin - details of fields & unique photos after it
Автор: belamielami Категория: История   
Прочетен: 7217 Коментари: 1 Гласове:
6

Последна промяна: 30.05.2011 16:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


image


Днес е исторически ден - половин век от полета на Юрий Гагарин, първият човек летят в космическото пространство и превърнал една дълговечна мечта в реалност. Фотоапаратите и кинокамерите са запазили за нас уникални кадри както от самия полет, така и непосредствено преди старта и броени минути след самото приземяване.

Много неща около тази сага са в графата екшън и 12 април 1961 година по никакъв начин не попада в категорията космическа разходка. С голям риск и непредвидени ситуации протича както самия полет, така и неговата подготовка. Ракетата-носител и самият кораб са били преценявани като 50 % надеждни. От шест предварителни старта, три завършват с катастрофи:
-  15 май 1960 г.  - изстреляният кораб поради неизправност в системата на ориентация е изведен на по-висока орбита и досега се рее някъде из космоса.
-  23 септември 1960 г. - ракетата-носител се взривява на старта, а кучетата на борда, Дамка и Красавка, загиват.
-  1 декември 1960 г.  - в космоса политат кучета Пчьолка и Мушка. При завършване на полета траекторията на спускаемия апарат се оказва твърде остра и той изгаря заедно с животните в плътните слоеве на атмосферата.

Направените изводи и корекции в началото на 1961 г. довеждат до успешен край следващите три експедиции. Сергей Корольов взема решение: Седмото изстрелване да бъде с човек на борда. Той и екипът му не са имали никакви съмнения, че самият старт и извеждането в околозема орбита ще бъдат успешни. Трудности са били възможни в заключителния етап  - всички операции са били предвидени само на автоматичен режим, без възможност за намеса от страна на екипажа.
За ТАСС са подготвени три варианта на съобщение: за благополучно завършване на полет ; за неизвеждане на космическия кораб на околоземна орбита ; за трагичната  смърт на космонавта.
Напътствайки Гагарин преди полета, Корольов му казва: " Юра, не се вълнувай. Ще те намерим, където и да се приземиш ".
Имало е опасения, че е възможен психически срив на екипажа, затова е била предвидена непрекъсната радиовръзка през целия полет ( с изключение на времето, когато капсулата преминава през плътните слоеве на атмосферата ).


image
Последен преглед преди старта


image

image
В автобуса на път за старта. Зад гърба на Гагарин са двамата дубльори - Титов и Нелюбов.


image
На стартовата площадка


image
Гагарин, Вершинин и Корольов преди влизанато в асансьора, който трябва да го изкачи до кабината на космическия кораба.


image

image

Стартът е предхождан от първата извънредна ситуация:
- не сработва датчикът за херметизация на кабината ( налага се люкът да бъде отворен и отново затворен, както се оказва излишно ). Вместо сигнал "5" постъпва сигнал "3", т.е. авария на борда.



image

image

Стартът и извеждането в орбита преминават гладко и Гагарин бързо се адаптира в състоянието на безтегловност.


image

Екшънът обаче тепърва предстои. Свършва лентата на миниатюрния магнетофон, Гагарин успява да я превърти, но само част от нея, което налага да бъде икономисвана.


image

Скоро след това лошо закрепеният молив отлита от ръката на Юрий и  заплува необезпокояван в кабината, без Гагарин да може да го хване отново. Това е причината той да не води докрай записки в бордовия дневник, както е било предвидено в инструкциите..


image

Земята е наясно с още един проблем. А той е, че според разчетите на балистиците, корабът на Гагарин лети на твърде висока орбита - цели 327 км ( при 249 и 247 достигани до онзи момент ). На борда е била предвидена храна и кислород за 5-7 денонощия,  ако спирачният двигател ( СД ) е откажел да работи и е трябвало да се премине към балистично спускане. Но при тези над 300 км са щели да бъдат  нужни цели  15-20 денонощия.


image

За щастие спирачният агрегат сработва нормално и за точно запланираните 40 секунди в тази ситуация
През цялото време  на орбита обаче, корабът се върти по своята надлъжна ос, но това остава практически незабелязано от Гагарин, предвид  краткостта на полета от само 108 минути.


image

Но той забелязва други неща: " Точно когато се включи СД, се усети рязък тласък. Корабът започна да се върти силно около оста си. Земята започна да преминава пред очите ми отгоре надолу и отдясно наляво. Скороста на въртене беше около 30 градуса в секунда, не по-малко. Получи се нещо като "кордебалет". Всичко пред очите ми се въртеше. Ту виждах Африка ( това ставаше точно над Африка ), ту хоризонта, ту небето. Едва успявах да се прикривам от Слънцето, така че светлината да не попада в очите ми. Поставих крака на илюминатора, но не дръпнах сенниците. Беше ми интересно да разбера, какво точно се случва. Очаквах отделянето на спускаемия апарат, но такова нямаше. Знаех, че това трябва да се случи до 10-12 секунди след сработването на СД. При неговото включване всички светлини на пулта за контрол на ракетните системи изгаснаха. Мина доста време според мен, но отделяне така и не се получаваше."
Какво се е случило ? Приборният отсек след импулсите на СД не се е бил отделил напълно и е останал свързан със спускаемия апарат чрез кабел-мачтата. Това довежда и до неконтролируемото въртене, което Гагарин описва в спомените си. Едва с навлизнато в плътните слоеве на атмосфрета връзката изгаря и капсулата поема своя естествен ход към Земята.



image

image

По-високата орбита и проблемите с отделянето на спускаемия апарат променят първоначално предвиденото място на приземяване и то се измества на запад от степите на Казахстан.
Какво става в кабината ? :
" Минаха минута-две. Доложих по канала за свръзка, че СД е сработил нормално. Прецених, че все пак седя нормално, че дали до Съветския съюз ще бъдат 1600 или 1800 км. не е толкова важно. По тази причина реших и да не вдигам излишен шум. Доложих, че разделянето не се е състояло. Реших, че ситуацията все пак не е аварийна."



image

Корабите "Восток" са конструирани така, че космонавтите да не се приземяват до последния момент със спускаемия апарат, а да катапултират на около 7000 м. от него. Как описва тези последни минути Юрий Гагарин : " Очаквам катапултирането. На предвидената височина чувам звук от пиропатрона и люка на изхода отлита от капсулата. Стоя и си мисля, не съм ли катапултирал и аз. Много внимателно повдигнах глава нагоре и  точно в този момент последва втори по-мощен изстрел - катапултирах - бързо, успешно, меко, без да се сблъскам с каквото и да е. Летя с креслото. Гледам стабилизиращия парашут се е изстрелял. Седя на стола удобно, добре и се въртя на дясно. Стабилизиращият парашут скоро прекрати това и аз имах възможност да се огледам. Веднага видях голяма река. Мисля си други такива освен Волга няма. После виждам на единия бряг голям град, а малко по-нататък друг, по-малък. Отделянето от креслото стана непосредствено над брега, според мен на около километър височина. Е, мисля си, вятърът със сигурност ще ме натисне тук и ще трабва да се приводнявам. Отдели се стабилизиращия парашут, в действие влезе основния и аз започнах да се спускам меко с него .... Мисля си, това под мен навярно е Саратов. Изведнъж обаче се разкри и запасния парашут, увисна в страни, но не се разтвори. Просто неговата раница се разтвори. Скоро попаднах в слой от облаци, там подухна леко, запасният парашут се напълни с въздух и така на два парашута продължих да се спускам към Земята. Наблюдавах местността и добре видях къде се приземи капсулата със своя голям бял парашут. Тя падна недалеч от брега на Волга, а аз приблизително на около 4 километра от нея."

Гагарин не споменава за още един проблем, а той е свързан със заклинването на клапана на скафандъра, което е криело реална опасност от задушаване, но и този проблем се оказва кратък и с щастлив край.
Официалните съобщения гласят, че спускаемият апарат се е приземил в 10 ч. 55 м. близо до село Смеловка, а около 11.00 това е направил на 2 километра по далеч и самия космонавт.

Както се казва: " Победителите не ги съдят " . Корольов и всички останали рискуват. Първият човек в Космоса е гражданин на Съветския съюз.

Хората, видели първи приземяването на Гагарин на земята са една баба и нейната внучка от района на гр. Саратов.

image
Бабата и внучката - първите посрещачи на Юрий

Първите хора, които го поемат, са от издирвателно-спасителната команда, оглавена от командира на зенитно-ракетен дивизион №40218 майор А. Гасиев. При срещата,  Гагарин именно на него отрапортува за успешно извършения полет. На свой ред Гасиев съобщава приятната новина за присвояването на ст. лейтенант Гагарин на званието майор. Спомняйки си по-късно този епизод, Гасиев се шегува с думите: " Това беше най-бързото повишение в служба - само за 108 минути ! "

 В 11ч.и 15м. Гасиев със джипка ГАЗ 69 докарва космонавта в своя дивизион и му осигурява телефонна връзка с гр. Самара ( Куйбишев ). Командирът на местната ПВО дивизия генерал-майор Ю.  Вовк приема следващия рапорт :
" Моля, да предадете на Главнокомандващия ВВС: задачата е изпълнена, приземих се в зададения район, чувствам се добре, грешки и поражения няма. Гагарин. "


image

image
Майор А. Гасиев с Ю.Гагарин излизат от щаба на зенитно-ракетния дивизион

image

image


image
Първи прегръдки и възторжени емоции.


image
11 ч. 20. м. - снимка с личния състав на дивизиона и членовете на техните семейства.

image

image
На излизане от щаба на дивизиона. Гагарин държи в лявата си ръка фуражката, която му е подарил Гасиев, а той в замяна му е дал автограф. Това е всъщност първият автограф даден от него в качеството му на първи космонавт.


Събитията следват с калейдоскопична бързина. Славата вече е легнала върху плещите на 27 годишния младеж. В 11 ч. 50 м. въртолетът с Юрий каца на тревната площадка на Енгелския военен аеродром, където го посреща командира на авиосъсединението генерал-майор С. Ефграфов с офицери от щаба.

image
В дясно от Гагарин е началника на Енгелското зенитно-ракетно у-ще Демян Григориевич, а в ляво майор Н. Насурлаев


image

В 12 ч. 15. м. - Гагарин е докаран с автомобил "Победа" на командно-диспечерския пункт на летището, оттам в щаба на гарнизона, за да се свърже с Москва.



image
Гагарин на телефона в очакване на връзка

image

image
Разговорът с Първия тогава Н. Хрушчов и кратък  рапорт за успешно изпълнената задача.


image
Веднага след това разговор със семейството


image
Самолетът Ил-18 с почетен ескорт от изтребители МиГ-17 в небето на Москва


image
В пилотската кабина на Ил-18, докато машината прави заход за кацане. На Земята вече го чакат хиляди хора.


image
По пътечката от самолета към трибуната


image
Официалният рапорт пред Министър-председателя и Първи секретар на ЦК на КПСС Никита Хрушчов.


image
Усмивки, прегръдки и неописуема радост


image
Спускаемата капсула, пътеката на славата и кортежа сред множеството желаещи да го зърнат. Оттук нататък това ще бъде една нелека част от неговия живот.


image
Мястото на приземяването около село Смеливец. По заповед на майор Гасиев там още същия ден е поставен стълб с импровизирана табела за събитието.


image
Корицата на сп."TIME"


image
Съветски популярен плакат, посветен на историческото събитие


image
Юрий Гагарин в България - късната пролет на 1961 г. ( снимката е направена от кореспондента на в. "Известия" в София )


Гагарин вече е част от историята на човешката цивилизация .....

ОЩЕ ЗА ЮРИЙ ГАГАРИН И ВАЛЕНТИН БОНДАРЕНКО _ MORE ABOUT YURI GAGARIN AND VALENTIN BONDARENKO - 1  & 2







Гласувай:
6
0



1. watchtowerman - В подкрепа на съмишленика...
12.04.2011 19:38
http://watchtowerman.blog.bg/history/2010/04/12/izglejda-zabravihme-tozi-den-12-april-1961.527252
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: belamielami
Категория: Новини
Прочетен: 503663
Постинги: 75
Коментари: 43
Гласове: 112
Календар
«  Октомври, 2017  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031